Lite Shakespear och annan sightseeing

I söndags var det svinkallt och regnade som sjutton. Blåste gjorde det med. Självklart sammanföll detta med att jag skulle åka iväg på en bussresa och bli guidad. Jag fryser när jag tänker på det! Lite extra jobbigt var det dessutom att gå upp kvart över sju när man inte gick och la sig förrän vid tio över två (Jag var på en fresher-fest som hette UV-splash party, där jag mycket riktigt fick massa "UV-splash" i mitt hår och ansikte. Det såg lite ut som om jag försökte skapa massa Flubbers i ett labb som sedan exploderade när jag stog mitt i det för att ta prover. Inte så kul kanske. Jäkla UV-slime-färg-kanoner!).

 Färden på den engelska landsbyggden började i alla fall med att vi åkte till en söt by som heter Costwolds, det ska tydligen betyda typ "inhägnad kulle". De hade massa får där under medeltiden och blev rika på all ull. Sen kom bomullen och inge ville ha ull. Då blev det fattigt och jäkligt. Tills några turister kom och tänkte "Men gud så pittoreskt och tjusigt!". Då blev det ett rikt område igen. Nu bor typ topp-journalister och premiärministern där.
Såhär såg ett av de gamla husen ut:

 
Där fanns även en kyrka, som sig bör, i små engelska byar. Den var mycket gammal och mycket tjusig.

 
Bredvid kyrkan fanns ruinerna av ett gods. Innehavarna stack när det blev fattigt och jäkligt. Något för den som dyrkar den pittoreska och enkla stilen skulle jag tro!
 
Tänk vilket oerhört spännande renoveringsobjekt! Det tillkommer även flera extra tillbyggnader så som stall och uthus. Dessa har tyvärr försvunnit, men grunden finns kvar så den händige kan med lite hammare och sten snida till sig många vackra tillbyggnader! Tyvärr kan jag rapportera om att det var ganska dragigt, jag höll på att tappa fingrarna där inne, men vad finns det för problem som inte lite isolering kan fixa? Tre spöken tillkommer även!
Tyvärr har jag varken ekonomin eller tiden, eller några av de resurser som denna byggnad skulle kunna behöva så jag lade inget bud på byggnaden. Jag åkte och hängde i Shakespears föräldrarhem istället i Stratford-upon-Avon.
 
 
Sen köpte jag några mycket vackra vykort som jag ska skicka till mina förträffliga vänner. Jga köpte även en mycket bra bok med titeln "The Bard's Guide to Abuses and Affronts". Där får man lite hjälp på traven av Shakespear med att ryta fram förolämpningar så som "Thou smell of mountain goat" och "More of your conversation would infect my brain". På lördag ska jag visitera Stonehenge, förhoppningsvis är det då något bättre väder.

// Nitty

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0