Hej hej

När man är jäkligt trött på november-regn, har 4 hyfsat tunga uppgifter framför sig och mini prestations-djävulen i huvudet inte blir nöjd över att man inte scorade riktigt så mycket på uppsatsen som man tänkt sig, då är man rätt trött, grå och inte jättepepp på livet. Alltså en utmärkt dag för att sega lite i sängen och äta tomatsoppa <3 (alltså ÄLSKAR tomatsoppa!!!). Alltså gjorde jag det, mums!!! Fick springa iväg till hörnbutiken, de har typ sprit, kakor och färdigrätter. Nu var det faktiskt sprit jag skulle ha, eller vitt vin till min soppa. Jag insåg att jag glömt legget och ville typ dö, men det gick bra ändå (vilket egentligen är lite dåligt, personen i kassan frågade bara hur gammal jag var, gillar inte att mini-människor kan få tag på sprit). Slängde ihop det lite på en höft, men om man ska vara lite cool (vilket man ju bör om man kan) kan man ju skriva ned receptet. Det tänker jag göra, då skickar jag även lite matinspiration till Gilly.

1/2 gul lök
2 klyftor vitlök
1 dl vitt vin
1 burk krossade/passerade tomater (400g)
2 msk tomatpuré (SAKNAR SLOTTS TOMATPURÉ SÅÅÅÅ MYCKET!!!)
1 grönsaksbuljongtärning (härligt ord)
2 dl vatten
lite salt
lite peppar
lite örtkryddor (jag använde basilika, timajan och rosmarin, ca 1 matsked)
lite honung

Häll olivoljan i en kastrull och slå på kokplattan. Finhacka lök och vitlök, ha ner det i kastrullen och låt fräsa några minuter. Här kan man bli mycket hungrig då vitlöken luktar så gott att man inte vet var man ska ta vägen. Häll i vinet, krossade/passerade tomater, tomatpuré, vatten, buljongtärning, alla kryddor, ha i allt annat helt enkelt. Lägg på locket lite på sniskan och låt puttra på låg/medelhögvärme i ca 40 minuter. Ha i as mycket parmesan och kanske en liten klick gräddfil/créme frâiche/ turkisk yoghurt och parmesan. Man kan även ha i krutonger (skär bröd i bitar, på med olivolja och basilik låt rostas i ugnen). Ät och var lycklig

Mycket vacker bild på slutresultatet:
// Nitty -som hoppas Gillyhurt lever och klurar på mästerliga inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0